zaterdag 21 april 2012

De 2e dag in Ho Chi Minh City ( Saigon )

We zijn de dag begonnen met een bezoek aan het tunnelsysteem, dat de Vietcong gebruikte tijdens de Vietnamoorlog. We moesten hiervoor 60 km buiten Saigon zijn. Dit gebied is zwaar gebombardeerd door de Amerikanen en je kon overal de bomkraters zien, die de bommen , die uitgegooid werden door de beruchte B52 bommenwerpers. Ook kon je daar zien welke wapens de Vietcong inzette zoals valkuilen met alles verwoestende speren, geen pretje om daar in terecht te komen.Je kon ook door de tunnels gaan, liever gezegd kruipen en dat hebben ook ervaren.
Na een heerlijke lunch in een trendy restaurant zijn we een bezoek wezen brengen aan het presidentieel paleis midden in het centrum van Saigon.
Een gebouw uit de jaren 60 dat nu niet meer door de president wordt gebruikt. De president zetelt nu in Ha Noi.
Daarna een kort bezoek aan de kathedraal, die heel sober is ingericht en aan het gebouw van de Post, dat echt de moeite waard is om te bezichtigen.
Toen naar het Oorlog Museum , dat meer een fototentoonstelling is over de Vietnam oorlog. Echt vrolijk kwamen we daar niet uit. Als je ziet wat de Amerikanen tijdens de Vietnam oorlog hebben aangericht met vooral chemische middelen dan begrijp je heel goed dat de hele Wereld daartegen in opstand is gekomen.
Ten slotte nog naar een lakkerij , waar we het hele proces van het tot stand komen van een lakschilderij, of lakmeubel, of lakvaas konden zien.
Uitgeput kwamen we aan op het vliegveld , waar we om 19.45 uur de vlucht hadden naar Siem Reap in Cambodja.
De vlucht ging gelukkig op tijd en om 21.30 uur kwamen we in ons hotel aan.
Te laat om nog te eten, maar daar waren we eigenlijk ook te moe voor.
In Cambodja is het nu overdag 40 graden, zodat de excursies morgen om 6.45 uur beginnen. Dus maar snel naar bed voor een paar uurtjes slaap.