zaterdag 28 april 2012

Mui Ne Beach

Oei, onze blog was een beetje stilgevallen, maar dat komt omdat we de laatste 2.5 dagen van de reis nog een strandvakantie hadden, samen met een ander koppel Belgen wat van bij het begin van de reis in onze groep zat.

Op dinsdag vlogen we van Siem Reap (Cambodja) naar Saigon. Daar moesten we de bus op voor een tocht van 214 km naar het Beach resort. Wat men er niet bij had gezegd was dat 214 km in Vietnam.......minstens 6H rijden is! Door duizenden scootertjes, vrachtwagens, kleine wegen.....Tegen 8 PM kwamen we in het resort aan, onder een tropische regenbui. Na een snelle maaltijd zijn we vrijwel onmiddellijk gaan slapen. Het was pikke donker, dus veel viel er niet te zien.

De volgende ochtend wachtte ons een mooie verrassing: stralend en warm weer en een view op een prachtig resort, overlopend in de Zuid Chinese zee. Zie enkele impressies.....

We hebben wat gewandeld, gezwommen en dan met een lokale bus (wat een avontuur!) het dichtstbijzijnde stadje bezocht en heerlijk Vietnamees gegeten (samen met het andere stel). Na het eten zijn we in warme stromende regen naar de busstop gewandeld en zijn we druipend van de regen in het hotel toegekomen.

Voor de volgende ochtend hadden we met z'n vieren een jeep safari geboekt. Om 7 AM vertrokken (omwille van de hitte), witte duinen bezocht die er als een woestijnlandschap uitzagen. Daar zijn we gaan quad rijden. Nadien een lokaal vissersdorp bezocht (met stinkende rottende vis) en de highlight van de dag was een voettocht door een rivier, om een rode canyon te gaan bezoeken.

Op donderdag ochtend werden we dan weer met een busje
opgepikt om de helse tocht naar Saigon airport aan te vatten. Vanaf de voorsteden van Saigon tot aan de airport hebben we bijna 3 H gereden. Er is geen verkeersinfrastructuur rond deze miljoenenstad, en iedereen - inclusief zwaar vrachtverkeer - moet door het drukke centrum rijden. Echt hallucinant!

De vlucht ging op tijd, was smoothless en we zijn we net op Charles de Gaulle geland........in regenweer en met 10 graden. We maakten bijna onmiddellijk rechtsomkeer.

Maar....de batterijen zijn geladen, we hebben heel veel indrukken opgedaan en beseffen nog een stuk beter hoe goed en gemakkelijk iedereen het hier in onze landen heeft.........Zo een toer door Aziƫ (Nepal, Cambodja en Vietnam) leert een mens wel relativeren........